понеділок, 8 грудня 2014 р.

9 клас Урок - гра „Сторінками життя Шевченка”



Мета: виховувати інтерес до творчості письменника;розвивати артистичність, логічне мислення, вдосконалювати вміння застосовувати вивчене; формувати національну свідомість учнів.
Хід роботи
I.Організація класу
II.Оголошення теми і мети
Вступне слово вчителя
Ім’я великого Тараса невіддільне від назви держави, яку мріяв бачити вільною, яку Поет намагався збудити від тяжкого рабського сну. Він досі залишається нашим сучасником його твори, ми дивуємось :”Та це ж все написано про нас”. А дехто з подивом питає: ”Чому це досі про нас?”
Про Кобзаря вже стільки написано, сказано, що, здається, вже не залишилося якихось „білих плям” у його життєтворчості, „всі слова були уже чиїмись”. Його твори читаються, переосмислюються, ставляться на сцені.
І сьогодні ми виявимо кращого знавця творчості поета.
III. Гра „Сторінками життя Шевченка”
Пояснення особливостей проведення гри.
Учні діляться на три команди, обирають назву, визначають капітана.
План гри
1. Розминка. Вікторина.
2. Домашнє завдання.
3. Конкурс „Антоніми”.
4. Конкурс „Сплутані букви”.
5. Конкурс капітана.
6. Творчий конкурс.
Розминка. Вікторина.
Команди по черзі ставляться запитання. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
1.     Найвідоміша збірка поета. («Кобзар»)
2.     Який навчальний заклад закінчив? (С-П Академію мистецтв)
3.     Продовжити :”Поховайте та вставайте...”. (Кайдани порвіте…)
4.     Рік викупу Т.Шевченка з кріпацтва. (22 квітня 1838 р.)
5.     Чий портрет був намальований і проданий з аукціону з цією метою? (Жуковського)
6.     Народився Тарас Шевченко в селі...Моринцях
7.     Батько Тараса Шевченка був... стельмахом (кріпаком)
8.     Друг Тараса Шевченка, художник, який познайомив його з Брюлловим. (Іван Максимович Сошенко)
9.     Назва твору Т.Шевченка, головним герой якого – Іван (Ян) Гус. («Єретик»)
10.      Хазяїн Тараса Шевченка, пан...Енгельгардт
11.      З якого твору Т. Шевченка взято рядки „Реве та стогне...”? («Причинна»)
12.      Рік народження митця. (1814 р.)
13.      За фахом ,Тарас Шевченко був...художником
14.      Прізвище майстра малярських справ, у якого вчився Тарас Шевченко. (Ширяєв)
15.      „Кохайтесь, чорнобривці, та не з москалями”. Так починається твір... «Катерина»
16.      Коли вперше було видано „Кобзар”? (1840 р.)
17.      Жанр „ Причинної”. (Балада)
18.      Назвіть історичних персонажів у поемі Т. Шевченка  „Гайдамаки”. (Іван Гонта, Максим Залізняк)
19.       Шевченка вперше заарештували... 1847 р.
20.      Звідки „ Летим , дивлюся, аж світає...”? («Сон»)
21.      Продовжити: „ А онуки? Їм байдуже...”. Назвіть твір, з якого взято ці рядки. (Поема «Гайдамаки», панам жито сіють…)
22.      Назвіть твір – містерію Тараса Шевченка. («Великий льох»)
23.      Місце перепоховання Тараса Шевченка (Канів, Чернеча гора)

Домашнє завдання
Інсценування уривків із творів Т. Г. Шевченка. Оцінюється творчий підхід, акторська майстерність, музичне оформлення, декорацій, костюми. Максимальна оцінка – 25 балів.



Конкурс „Антоніми”.
Команди записують 9 назв творів Шевченка. У назві кожне слово замінене на антонім.  Потрібно вгадати твори . Кожна правильна відповідь – 2 бали.
1. „ Маленьке горище ”. (Великий лох)
2. „ Та зменшився ти вдома ”. ( „І виріс я на чужині”).
3. „ Тобі виповнилось 100 ”. ( „Мені тринадцятий минало”).
4. „ В городі огірки саджала ”.( „На панщині пшеницю жала „)
5. „ Радіє й співає Кальміус вузький „ (Реве та стогне Дніпр широкий”).
6. „ Город картоплі за селом  ”. ( „Садок вишневий коло хати...”).
7. „Ти справді зовсім хворий ”. ( „Я не нездужаю, нівроку...”).
8. „ Бо ми не знаємо, селяни ”.( „ Якби ви знали, паничі...”).
( „ Зівяла в лісі біла бузина „. („Зацвіла в долині червона калина” )

Конкурс „Сплутані букви”
Команди отримують картки, на яких записано строфу із твору Тараса Шевченка. Букви у словах сплутані. Умова – за 5 хвилин прочитати, назвати твір. Оцінка – 5 балів.

Картка № 1
Ютьб пирого; цьсямі дихость,
Як і шерпе дихвос...
маНе чіСі, пав про і йот,
              Хот свмі ховорвидве.                          
  („До Основ’яненка )


Картка № 2
Онди пий ліс, гидруй ривкий,
А тій ре байтигор.
лишЙ в вотобуС роп надаБог
рянаМим тиваспі.                                     („ Великий льох”)
Картка № 3
еЩ ніде краУнуй вааткули
хиЛя ніскаже; ещ ноди,
нОди, осатнній, валиумсу
І краУнаї, і гирниЧ.                                     („Гайдамаки”)
Конкурс капітанів і творчий конкурс проводяться одночасно. Викликаються капітани команд, витягують картки із твердженнями, які слід або спростувати і дати правильну відповідь, або підтвердити й доповнити . Кожна правильна відповідь – 1 бал.
1.     Тарас Шевченко закінчив Київський педінститут.
2.     Викупити Тараса Шевченка з неволі допоміг Іван Франко.
3.     Тарас Шевченко був боярином на весіллі Куліша.
4.     Поліція встановила нагляд за могилою Тараса Шевченка до 1917 року.
5.     Тарас Шевченко залишив 5 драматичних творів.
6.     Катерину з однойменної поеми звабив пан – кріпак.
7.     У творі „ Гайдамаки” показано справжню сцену вбивства дітей Гонти.
8.     Поема „Катерина” написана Шевченком 1842 року.
9.     Коли Шевченко був дитиною, ніхто не вірив у його талант.
Творчий конкурс      
Команди в цей час виконують творче завдання: записують тези з теми:  „ Шевченко – завжди наш сучасник” (5 тез). Максимальна оцінка – 10 балів.
IV.Підбиття підсумків гри
Привітання переможців.
      V.Оголошення й коментування оцінок
       
      VI.Домашнє завдання
Ділова гра
„Найрозумніший шевченкознавець”
Ведучий. Кобзар... Художній образ, взятий за назву книжки, став другим іменем для великого сина українського народу.
Кобзар... То український співець, який беріг народну культурну спадщину, який протягом усього життя дарував слухачам перли пісень, беріг історію народу.
Ведучий Ми пропонуємо новий проект інтерактивної гри „Найрозумніший шевченкознавець”, присвячений річниці з дня народження Т.Г.Шевченка.
Переможець шоу – турніру отримує титул „Найрозумніший шевченкознавець”.
У шоу – грі беруть участь учні середньої ланки та старших класів (всього 14 учнів).
Гра складається з III раундів. У першому визначаються по три півфіналісти, у другому зустрічаються шість півфіналістів середньої та старшої ланок, серед яких визначаються три фіналісти. Третій раунд – фінал.
Увага, увага, увага!!! Запрошуються гравці середньої ланки ( 6 учнів – з 5, 6, 7 класів).
-         Будь ласка, представтесь. Хто ви? З якого класу ? Ваші захоплення, життєве кредо?

І раунд. Команді пропонуються 12 запитань. Кожне завдання має три варіанти відповідей, вибрати ж треба одну, правильну.   
-         Переді мною 6 найкращих учнів. Кому ж першим розпочати гру? Будь ласка, дешифрувальник з 6 букв.
Що означає в перекладі з грецької Тарас? (Бунтар).
-         Нагадую умови першого раунду: з 12 – ти запитань з трьома варіантами відповідей вибирається одна, правильна.





I раунд ( середня ланка)
1. Тарас Григорович Шевченко народився:
    а) у Моринцях, 1814 р.;
    б) Кирилівці, 1814 р.;
     в) у Черкасах, 1816 р..
2. Коли і в кого почав навчатися грамоти Шевченко?
     а) у майстра Ширяєва;
     б) у Сошенка;
      в) у дяка Рубана.
3. Якого року Шевченка викуплено з кріпацтва?
    а) 1838 р.;
    б) 1840 р.;
     в) 1839 р.
4. Коли видана перша збірка Т.Шевченка? Як вона називалася?
     а) 1840 р. „Твори”;
     б) 1841 р. „ Гайдамаки”;
      в) 1840 р. „ Кобзар”
5. Скільки творів увійшло до I видання „ Кобзар”?
     а) 21;
      б) 8;
       в) 13.
6. Який твір Шевченка відкриває перше видання „Кобзаря”
     а) „ Причина”;
      б) „Думи мої, думи мої”;
       в) „ Тополя”;
7. Відома лірико – пейзажна картина „ Реве та стогне Дніпр широкий” є вступом до:
      а) балади „ Причинна”;
           б) балади „ Тополя”;
            в) поеми „Катерина”.
     8. Хто з названих видатних людей Росії допоміг викупити Шевченка з кріпацтва?
           а) Добролюбов;
            б) Некрасов;
             в) Жуковський.
9. Назвіть художника, який першим помітив у Шевченка справжній талант живописця і став йому допомагати:
      а) Венеціанов;
       б) Максимович;
        в) Сошенко.
10. „ Причинна” Шевченка – це:
      а) романтична лірика;
       б) романтична балада;
     в) романтична драма.
11. Які нагороди отримав Шевченко, навчаючись в Академії мистецтв?
       а) золоту медаль;
        б) 2 срібних;
        в) 3 срібних медалі.
12. Що було справжньою причиною заслання Т. Шевченка?
        а) Поема „ Сон”;
         б) альбом поезії „ Три літа”;
          в) участь у Кирило – Мефодіївському  товаристві.
II раунд (старша група)
1.     Період „ трьох літ” охоплює роки:
а) 1843-1845 рр.;
б) 1843-1847 рр.;
в) 1847-1850 рр..
      2. Де було віддруковано перше видання „ Кобзаря” Шевченка?
          а) у Санкт – Петербурзі;
          б) у Києві;
           в) у Москві.
       3. Що стало основою для написання поеми „ Гайдамаки”?
           а) особисті враження;
            б) історичні пісні і перекази;
            в) матеріали санкт – петербурзьких архівів.
        4. Тема селянського повстання 1786 р. лежить в основі написання поеми Шевченка:
             а) „Сон”;
              б) „ Гамалія”;
     в) „ Гайдамаки”.
5.Яку поему написав Шевченко на згадку про день викупу з кріпацтва?
  а) „Кавказ”;
  б) „Катерина”;
  в) „ Єретик”.
6. В яку пору року загинула Катерина в однойменній поемі Т.Шевченка?
     а) навесні;
     б) влітку;
     в) взимку.
7. Авторське жанрове визначення твору „Сон”:
     а) поема;
     б) містерія;
     в) комедія.
8 . „ Сном золотого віку” Є.Сверстюк назвав поезію Т. Шевченка:
      а) „Косар”;
      б) „Садок вишневий коло хати”;
       в) „Ой три шляхи широкії”.
9. Назвіть композитора, котрий написав музику до 83 творів:
       а) М. Лисенка;
       б) О. Білаш;
       в) К. Стеценко.
10.Назвіть композитора поезії „Заповіт”
       а)  М. Лисенко;
       б) Г. Гладкий;
       в) К. Стеценко.
 
        

 


Немає коментарів:

Дописати коментар