Тема. Леся Українка «Давня казка».
Роль поета і поезії в суспільстві. Образ народного співця, його високі моральні
риси.
Тема – девіз:"Слово, моя ти єдиная
зброє,
Ми не повинні загинуть обоє"
Мета: показати учням розуміння поетесою
ролі поета і поезії в суспільстві, розкрити високі моральні риси народного
співця; формувати ключові компетентності: соціальну, комунікативну, пізнавальну, особистісну, творчу
Розвивати
в учнів критичне, асоціативне мислення, логіку суджень, вміння зіставляти факти
та узагальнювати їх, добирати цитати; навички аналізу образу, зв’язного усного
мовлення, виразного читання; уміння давати порівняльну характеристику героям
твору, навики роботи з поетичним твором
Сприяти
вихованню любові до рідного слова, української поезії.
Виховувати
кращі риси характеру: чесність, незламність, вірність інтересам свого народу.
Тип уроку. Формування нових знань
Обладнання: портрет Лесі Українки, виставка
творів поетеси, ілюстрації до поеми, малюнки, грамзапис, кросворд, пам’ятки,
колаж, рушник, портрет Т. Г.
Шевченка, свічки, висловлювання видатних людей про творчість Лесі Українки.
Метод: словесний, дослідницький,
гри,критичного мислення (інтерактивні вправи «Мікрофон», «Ґронування»,
«Сенкен»), робота в змінних групах
Ι Організаційний момент
Учитель
-
Доброго дня, діти і шановні гості! Сьогодні на уроці ми маємо
можливість доторкнутися своїм серцем, часточкою своєї душі до чарівного світу поезії
великої української поетеси Лариси Петрівни Косач.
У
нас сьогодні буде не зовсім звичайний урок. Я запрошую вас до літературного
салону
ΙΙ Повідомлення теми, мети, завдань уроку;
очікування навчальних результатів
Учитель
-
Ми продовжуємо вивчати поему Лесі Українки «Давня казка», і
сьогодні на уроці з'ясуємо роль поета і поезії в суспільстві, охарактеризуємо
образ Поета
Робота
в зошитах
(Запишіть,
будь – ласка, дату, тему уроку, тему – девіз)
-
Чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку?(запишіть у зошити)
Сьогодні
на уроці я хочу:
-
з'ясувати, кому повинна служити поезія;
-
з'ясувати, яким повинен бути поет, щоб його любив і слухав
народ;
-
з'ясувати, у чому сила поетового слова;
-
з'ясувати, якими моральними рисами повинен бути наділений
поет
(Коментування записаних учнями очікуваних результатів)
-
Я сподіваюсь, що знайшовши відповіді на свої запитання, всі
ми відчуємо значимість цього твору серед літературної творчості Лесі Українки
ΙΙΙ
Актуалізація опорних знань
Учитель
-
Готуючись до сьогоднішнього уроку, кожна група мала скласти
своє завдання
Отже, зараз ми і дізнаємося, як ви підготували його
Запрошую до роботи групу «Дослідників»
-
Скажіть, будь – ласка, яке завдання виконували члени вашої
групи
(Члени нашої групи досліджували походження назви «Плеяда»,
яка тісно пов'язана з життям і творчістю Лесі Українки)
І дослідник. Назва «Плеяда» запозичена з
грецької міфології. За одним із міфів Плеяда (7 дочок Аполона і Плейони), щоб
урятуватися від Оріона, який переслідував їх своєю любов'ю, звернулися по
допомогу до богів. Боги перетворили Плеяд і Оріона на сузір'я. І зараз в
галактичній системі є скупчення Плеяд і Оріона в сузір'ї Тельця.
2 дослідник. Слово плеяда означає групу,
сузір'я видатних людей. У наш час це поняття визначає групу людей, що мають
спільні інтереси і роблять одну справу.
Французький
салон «Плеяда» дав початок літературним об'єднанням у багатьох країнах світу, у
тому числі і в Україні.
3 дослідник. Літературний гурток «Плеяда»
був організований в України наприкінці XΙX ст… Організатором і душею гуртка
була Леся Українка, а його членами – майбутні письменники. Учасники «Плеяди»
ставили завдання – розвивати українську культуру, творити для народу. На
засіданнях «Плеяди» читалися нові твори самих гуртківців.
Учитель
-
Плеядівці збиралися на квартирах Косачів, Старицьких,
Лисенків.
І
сьогодні всі ми – літератори, дослідники, лінгвісти, репортери – початківці,
завітаємо до родини Косачів
(Звучить
у грамзаписі «Давня казка»(початок)
Входить Леся. Добрий день, пані та панове!
Всі. Наше шанування господині!
Пані Леся. Мені дуже приємно бачити, як уважно
ви слухаєте мій твір. Я бачу, що поема прийшлася вам до душі.
-
Ви вважаєте, що цю поему варто читати?
Учні. Так, в ній є сила великого
українського слова, яке зараз відроджується.
Учитель.
-
Пані Лесю, я бачу, що в нашому салоні уже кипить робота.
Давайте і ми приєднаємося до колег
-
Цікаво, а що підготували для нас Лінгвісти
(Ми
підготували кросворд за змістом поеми і пропонуємо вам його розгадати)
Розгадування
кросворду
По
горизонталі:
4.
Як називали мужню, благородну людину, захисника волі? (Лицар)
5.
Що покладено в основу поеми «Давня казка»?(Конфлікт)
7.
Хто відстоював інтереси трудового народу?(Поет)
8.
Титул Бертольдо?(Граф)
9.
Художній метод, в основу якого покладено змалювання протилежностей – «люди
мучилися, як в пеклі, пан втішався, як в раю»(Антитеза)
По
вертикалі
1.«В
мужика … вогка»(Землянка)
2.Ім'я
героя «Давньої казки», з яким у народного поета виникла сутичка?(Бертольдо)
3.
«У мужика руки чорні, В пані рученька…»(Тендітна)
6.Ким
був поет для трудового люду?(Отаман)
Учитель.
-
Дякуємо вам за цікавий кросворд
Пані Леся
-
Молодці, я бачу, що зміст моєї поеми ви знаєте добре.
Учитель
-
Пані Лесю, а сьогодні у нашому салоні присутня і працює
художниця. Надамо і їй слово
|
1
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
2
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|
6
|
|
|||||||||||||||
|
7
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
8
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Пані Леся
-
Так, звичайно. Дуже цікаво побачити і почути думки живописця.
Художниця. Всі ви знаєте, що я дуже люблю
малювати і маю хист до цього. Я уважно прочитала поему, і ті епізоди, які мене
найбільше вразили, я виразила у малюнках(вивішуються малюнки)
(Читає
напам'ять уривок до одного малюнка)
(Учні
коментують)
Пані Леся
-
Молодець, твої малюнки – це справжні витвори мистецтва
Учитель
-
Пані Лесю, я думаю, що з такою художницею нам буде приємно
співпрацювати протягом уроку в нашому салоні. Вона прослухає розуміння нами
змісту поеми і оформить колаж до твору.
Учитель
-
А наші репортери теж не гають часу. Вони вже готові
поспілкуватися з письменниками
Пані
Лесю, приєднуйтеся до них.
Робота
в парах(інтерв'ю письменника)
-
Про що розповідається в поемі і яка її головна думка?
-
Яка основна зброя письменника?
-
В яких цілях використовує поет свою зброю(слово) у поемі?
-
У чому сила поетичного слова поета?
-
Що допомагало Лесі Українці розкрити внутрішній світ людини у
поемі?
-
У якому уривку відображено роль поета і поезії в суспільстві?
Учитель
-
Шановні колеги! Я думаю, що зараз буде доречно послухати інформацію
наших Публіцистів щодо розуміння ролі поета і поезії письменниками XΙX ст..
Публіцисти
Ліро – епічна поема «Давня казка» вперше була
опублікована у львівському журналі «Житє і слово» за 1896 рік. У час творення
цієї поеми одні письменники реакційного напрямку заявляли, що мистецтво
потрібне лише для розваги, інші – що гнобительський лад – непорушний, вічний.
Поемою «Давня казка» Леся Українка давала гостру відсіч носіям цих теорій.
Пані Леся
-
Панове, чи розділяєте ви їхні погляди?
Учні
-
Не розділяємо, бо вважаємо, що поезія повинна служити тільки
народу
Пані Леся
Дійсно, написала я поему, коли сама вже була людиною з
твердими переконаннями, і розуміла, що слово буде жити вічно, якщо воно буде
для народу, служитиме йому, підійматиме на боротьбу, звеселятиме
ΙV Сприймання й усвідомлення учнями
навчального матеріалу
Учитель
-
А тепер давайте з'ясуємо, яким же повинен бути поет, щоб була
справжня поезія, яка служить народу?
-
Давайте попрацюємо над образом поета – співця
Група «Дослідники» - відтворіть етапи життя і
творчості поета
Група «Декламатори» - доберіть з поеми цитати,
які характеризують поета
Група «Аналітики» - сформулюйте пункти плану
характеристики поета
Група «Рецензенти» - дайте оцінку сказаному
(Ми
уважно вислухали виступи доповідачів груп, і можемо зробити висновок: для того,
щоб поезія була справжньою, поет повинен бути обдарованою, талановитою людиною,
мати власний, природжений талант, повинен знати життя народу, і сам має бути
тісно з ним пов'язаний)
Учитель
-
Пані Лесю, а ми ще не чули і не бачили сьогодні виступу групи
акторів.
Шановні
колеги! Запрошуємо вас на сцену
(Ми
підготували інсценівку уривка із поеми «Давня казка»)
Інсценування
уривка
Учитель
-
Шановні колеги! Яка основна думка звучить у цьому уривку?
(Звучить
заклик до боротьби і показано силу поетового слова)
Учитель
-
Панове, сам Поет – це безіменний співець, але це перш за все
людина, особистість.
-
Якими ж моральними рисами він наділений?
Ґронування Мужність чесність
незламність
сміливість Поет відданість народові
безкорисливість
Учитель
-
Шановне товариство!
Сьогодні
ми відзначали талановитість, обдарованість поета. А які ж таланти, здібності
маєте ви, ми зараз і перевіримо. Продовжуємо працювати у творчих групах
Група «Поети» - висловіть свої думки про
поета у формі сенкена
Група «Прозаїки» - висловіть свої думки про
поета у вигляді невеликого прозового твору – есе
Група «Скульптори» - який пам’ятник поетові постав у нашій уяві? Створіть
словесний портрет пам’ятника поетові
Орієнтований
план роботи над створенням пам’ятника Поетові
1.Місце,
де б ви встановили монумент
2.Зовнішній
вигляд(матеріал, розмір)
3.Що
собою являє монумент(опис пам’ятника)
Учитель
-
У нас, пані Лесю, є дівчина, яка має поетичний хист. Чи є у
вас бажання поспілкуватися з нею?
Пані Леся
-
Звичайно, ми поспілкуємося залюбки
Поетичний діалог
Пані Леся
Інші
будуть співці по мені,
Інші
будуть лунати пісні,
Вільні,
гучні, одважні та горді
Поєднаються
в яснім акорді.
І
полинуть у ті небеса
Де
сіяє одвічна краса;
Та
на їх обізветься луною
Пісня
та, що не згине зо мною
Сучасна поетеса
Так!
Живі українські пісні.
Навіть
в нашому жвавому світі,
Через
річки та гори круті
Розквіта
пісня в сонячнім світлі.
Ми
ж, сучасники, будемо жить
І
творити безсмертнії твори,
Наша
пісня жива і летить
Через
річки, степи й через гори!
Презентатація
учнями творчих робіт
Оцінювання,
самооцінювання(на картках)
Музична пауза
Учні
-
Пані Лесю, ми знаємо, що ти часто мислила музичними образами,
прекрасно розуміла музику, імпровізувала музику до своїх віршів
-
Лесю, заспівай!
Леся(співає)
V
Диферінційоване домашнє завдання
Учитель
-
Вдома, шановні колеги, ви попрацюєте в творчих групах
Група
«Поети» - складіть епітафію(надпис на камені) до пам’ятника Поету
Група
«Прозаїки» - напишіть твір – роздум «Чим збагатила нас творчість Лесі Українки»
Група
«Пошуковці» - запишіть прислів’я, приказки про слово
Леся
Українка – складіть лист сучасній молоді(від імені Лесі Українки)
Сучасна
поетеса – складіть власну поезію, присвячену Лесі Українці
VΙ Узагальнення та систематизація набутих
знань
1.Рефлексія
- Чи справдилися ваші очікування від уроку?
- Чи
відчули ви значимість поеми «Давня казка» серед літературної спадщини Лесі
Українки?
2.
Гра «Мікрофон»
Пані Леся(звертається до учнів та гостей)
-
Чи є у вас улюблені поезії, які дійсно з вами у хвилини
радості, смутку, високих поривань?
Учитель
-
Мені приємно, що ви цінуєте слово, поезію, що вам подобаються
твори Лесі Українки. Я рада вітати молоді таланти, початкуючих поетів. Перші спроби
пера, це як перші кроки дитини, як перше сказане слово, неповторні і хвилюючі.
Це значить, що наші душі не зачерствіли, відчувають красу, потяг до
прекрасного. Не забувайте, що вам, молодим, належить майбутнє, за яке боровся
поет. Можливо, за вами велике прийдешнє, слава і всенародна любов.
-
На цьому наш літературний салон зачиняється. Дякую всім за
плідну співпрацю.
Немає коментарів:
Дописати коментар