неділю, 7 грудня 2014 р.

УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ у 8 класі НА ТЕМУ «ЛЕСЯ УКРАЇНКА «ДАВНЯ КАЗКА».РОЛЬ ПОЕТА І ПОЕЗІЇ В СУСПІЛЬСТВІ.ОБРАЗ НАРОДНОГО СПІВЦЯ, ЙОГО ВИСОКІ МОРАЛЬНІ РИСИ»



Тема. Леся Українка «Давня казка». Роль поета і поезії в суспільстві. Образ народного співця, його високі моральні риси.
Тема – девіз:"Слово, моя ти єдиная зброє,
                 Ми не повинні загинуть обоє"
Мета: показати учням розуміння поетесою ролі поета і поезії в суспільстві, розкрити високі моральні риси народного співця; формувати ключові компетентності: соціальну, комунікативну,  пізнавальну, особистісну, творчу
Розвивати в учнів критичне, асоціативне мислення, логіку суджень, вміння зіставляти факти та узагальнювати їх, добирати цитати; навички аналізу образу, зв’язного усного мовлення, виразного читання; уміння давати порівняльну характеристику героям твору, навики роботи з поетичним твором                                                                                                          Сприяти вихованню любові до рідного слова, української поезії.
Виховувати кращі риси характеру: чесність, незламність, вірність інтересам свого народу.
Тип уроку. Формування нових знань
Обладнання: портрет Лесі Українки, виставка творів поетеси, ілюстрації до поеми, малюнки, грамзапис, кросворд, пам’ятки, колаж, рушник, портрет      Т. Г. Шевченка, свічки, висловлювання видатних людей про творчість Лесі Українки.
Метод: словесний, дослідницький, гри,критичного мислення (інтерактивні вправи «Мікрофон», «Ґронування», «Сенкен»), робота в змінних групах
Ι Організаційний момент
Учитель
-         Доброго дня, діти і шановні гості! Сьогодні на уроці ми маємо можливість доторкнутися своїм серцем, часточкою своєї душі до чарівного світу поезії великої української поетеси Лариси Петрівни Косач.
У нас сьогодні буде не зовсім звичайний урок. Я запрошую вас до літературного салону
ΙΙ Повідомлення теми, мети, завдань уроку; очікування навчальних результатів
Учитель
-         Ми продовжуємо вивчати поему Лесі Українки «Давня казка», і сьогодні на уроці з'ясуємо роль поета і поезії в суспільстві, охарактеризуємо образ Поета
Робота в зошитах
(Запишіть, будь – ласка, дату, тему уроку, тему – девіз)
-         Чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку?(запишіть у зошити)
Сьогодні на уроці я хочу:
-         з'ясувати, кому повинна служити поезія;
-         з'ясувати, яким повинен бути поет, щоб його любив і слухав народ;
-         з'ясувати, у чому сила поетового слова;
-         з'ясувати, якими моральними рисами повинен бути наділений поет
(Коментування записаних учнями очікуваних результатів)
-         Я сподіваюсь, що знайшовши відповіді на свої запитання, всі ми відчуємо значимість цього твору серед літературної творчості Лесі Українки
ΙΙΙ Актуалізація опорних знань
Учитель
-         Готуючись до сьогоднішнього уроку, кожна група мала скласти своє завдання
Отже, зараз ми і дізнаємося,  як ви підготували його
Запрошую до роботи групу «Дослідників»
-         Скажіть, будь – ласка, яке завдання виконували члени вашої групи
(Члени нашої групи досліджували походження назви «Плеяда», яка тісно пов'язана з життям і творчістю Лесі Українки)
І дослідник. Назва «Плеяда» запозичена з грецької міфології. За одним із міфів Плеяда (7 дочок Аполона і Плейони), щоб урятуватися від Оріона, який переслідував їх своєю любов'ю, звернулися по допомогу до богів. Боги перетворили Плеяд і Оріона на сузір'я. І зараз в галактичній системі є скупчення Плеяд і Оріона в сузір'ї Тельця.
2 дослідник. Слово плеяда означає групу, сузір'я видатних людей. У наш час це поняття визначає групу людей, що мають спільні інтереси і роблять одну справу.
Французький салон «Плеяда» дав початок літературним об'єднанням у багатьох країнах світу, у тому числі і в Україні.
3 дослідник. Літературний гурток «Плеяда» був організований в України наприкінці XΙX ст… Організатором і душею гуртка була Леся Українка, а його членами – майбутні письменники. Учасники «Плеяди» ставили завдання – розвивати українську культуру, творити для народу. На засіданнях «Плеяди» читалися нові твори самих гуртківців.
Учитель
-         Плеядівці збиралися на квартирах Косачів, Старицьких, Лисенків.
І сьогодні всі ми – літератори, дослідники, лінгвісти, репортери – початківці, завітаємо до родини Косачів
(Звучить у грамзаписі «Давня казка»(початок)
Входить Леся. Добрий день, пані та панове!
Всі. Наше шанування господині!
Пані Леся. Мені дуже приємно бачити, як уважно ви слухаєте мій твір. Я бачу, що поема прийшлася вам до душі.
-         Ви вважаєте, що цю поему варто читати?
Учні. Так, в ній є сила великого українського слова, яке зараз відроджується.
Учитель.
-         Пані Лесю, я бачу, що в нашому салоні уже кипить робота. Давайте і ми приєднаємося до колег
-         Цікаво, а що підготували для нас Лінгвісти
(Ми підготували кросворд за змістом поеми і пропонуємо вам його розгадати)
Розгадування кросворду
По горизонталі:
4. Як називали мужню, благородну людину, захисника волі? (Лицар)
5. Що покладено в основу поеми «Давня казка»?(Конфлікт)
7. Хто відстоював інтереси трудового народу?(Поет)
8. Титул Бертольдо?(Граф)
9. Художній метод, в основу якого покладено змалювання протилежностей – «люди мучилися, як в пеклі, пан втішався, як в раю»(Антитеза)
По вертикалі
1.«В мужика … вогка»(Землянка)
2.Ім'я героя «Давньої казки», з яким у народного поета виникла сутичка?(Бертольдо)
3. «У мужика руки чорні, В пані рученька…»(Тендітна)
6.Ким був поет для трудового люду?(Отаман)
Учитель.
-         Дякуємо вам за цікавий кросворд
Пані Леся
-         Молодці, я бачу, що зміст моєї поеми ви знаєте добре.
Учитель
-         Пані Лесю, а сьогодні у нашому салоні присутня і працює художниця. Надамо і їй слово




1






3






2








5







4













6


7











8




9









































Пані Леся
-         Так, звичайно. Дуже цікаво побачити і почути думки живописця.
Художниця. Всі ви знаєте, що я дуже люблю малювати і маю хист до цього. Я уважно прочитала поему, і ті епізоди, які мене найбільше вразили, я виразила у малюнках(вивішуються малюнки)
(Читає напам'ять уривок до одного малюнка)
(Учні коментують)
Пані Леся
-         Молодець, твої малюнки – це справжні витвори мистецтва
Учитель
-         Пані Лесю, я думаю, що з такою художницею нам буде приємно співпрацювати протягом уроку в нашому салоні. Вона прослухає розуміння нами змісту поеми і оформить колаж до твору.
Учитель
-         А наші репортери теж не гають часу. Вони вже готові поспілкуватися з письменниками
Пані Лесю, приєднуйтеся до них.
Робота в парах(інтерв'ю письменника)
-         Про що розповідається в поемі і яка її головна думка?
-         Яка основна зброя письменника?
-         В яких цілях використовує поет свою зброю(слово) у поемі?
-         У чому сила поетичного слова поета?
-         Що допомагало Лесі Українці розкрити внутрішній світ людини у поемі?
-         У якому уривку відображено роль поета і поезії в суспільстві?
Учитель
-         Шановні колеги! Я думаю, що зараз буде доречно послухати інформацію наших Публіцистів щодо розуміння ролі поета і поезії письменниками XΙX ст..

Публіцисти
Ліро – епічна поема «Давня казка» вперше була опублікована у львівському журналі «Житє і слово» за 1896 рік. У час творення цієї поеми одні письменники реакційного напрямку заявляли, що мистецтво потрібне лише для розваги, інші – що гнобительський лад – непорушний, вічний. Поемою «Давня казка» Леся Українка давала гостру відсіч носіям цих теорій.
Пані Леся
-         Панове, чи розділяєте ви їхні погляди?
Учні
-         Не розділяємо, бо вважаємо, що поезія повинна служити тільки народу
Пані Леся
Дійсно, написала я поему, коли сама вже була людиною з твердими переконаннями, і розуміла, що слово буде жити вічно, якщо воно буде для народу, служитиме йому, підійматиме на боротьбу, звеселятиме
ΙV Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу
Учитель
-         А тепер давайте з'ясуємо, яким же повинен бути поет, щоб була справжня поезія, яка служить народу?
-         Давайте попрацюємо над образом поета – співця
Група «Дослідники» - відтворіть етапи життя і творчості поета
Група «Декламатори» - доберіть з поеми цитати, які характеризують поета
Група «Аналітики» - сформулюйте пункти плану характеристики поета
Група «Рецензенти» - дайте оцінку сказаному
(Ми уважно вислухали виступи доповідачів груп, і можемо зробити висновок: для того, щоб поезія була справжньою, поет повинен бути обдарованою, талановитою людиною, мати власний, природжений талант, повинен знати життя народу, і сам має бути тісно з ним пов'язаний)

Учитель
-         Пані Лесю, а ми ще не чули і не бачили сьогодні виступу групи акторів.
Шановні колеги! Запрошуємо вас на сцену
(Ми підготували інсценівку уривка із поеми «Давня казка»)
Інсценування уривка
Учитель
-         Шановні колеги! Яка основна думка звучить у цьому уривку?
(Звучить заклик до боротьби і показано силу поетового слова)
Учитель
-         Панове, сам Поет – це безіменний співець, але це перш за все людина, особистість.
-         Якими ж моральними рисами він наділений?


Ґронування                            Мужність                                                                                                                                                           чесність                                       незламність
                                    сміливість     Поет            відданість народові
                                                    безкорисливість
Учитель
-         Шановне товариство!
Сьогодні ми відзначали талановитість, обдарованість поета. А які ж таланти, здібності маєте ви, ми зараз і перевіримо. Продовжуємо працювати у творчих групах
Група «Поети» - висловіть свої думки про поета у формі сенкена
Група «Прозаїки» - висловіть свої думки про поета у вигляді невеликого прозового твору – есе
Група «Скульптори» - який пам’ятник поетові постав у нашій уяві? Створіть словесний портрет пам’ятника поетові
Орієнтований план роботи над створенням пам’ятника Поетові
1.Місце, де б ви встановили монумент
2.Зовнішній вигляд(матеріал, розмір)
3.Що собою являє монумент(опис пам’ятника)
Учитель
-         У нас, пані Лесю, є дівчина, яка має поетичний хист. Чи є у вас бажання поспілкуватися з нею?
Пані Леся
-         Звичайно, ми поспілкуємося залюбки
Поетичний діалог
Пані Леся
Інші будуть співці по мені,
Інші будуть лунати пісні,
Вільні, гучні, одважні та горді
Поєднаються в яснім акорді.
І полинуть у ті небеса
Де сіяє одвічна краса;
Та на їх обізветься луною
Пісня та, що не згине зо мною

Сучасна поетеса
Так! Живі українські пісні.
Навіть в нашому жвавому світі,
Через річки та гори круті
Розквіта пісня в сонячнім світлі.
Ми ж, сучасники, будемо жить
І творити безсмертнії твори,
Наша пісня жива і летить
Через річки, степи й через гори!

Презентатація учнями творчих робіт
Оцінювання, самооцінювання(на картках)
Музична пауза
Учні
-         Пані Лесю, ми знаємо, що ти часто мислила музичними образами, прекрасно розуміла музику, імпровізувала музику до своїх віршів
-         Лесю, заспівай!
Леся(співає)
V Диферінційоване домашнє завдання
Учитель
-         Вдома, шановні колеги, ви попрацюєте в творчих групах
Група «Поети» - складіть епітафію(надпис на камені) до пам’ятника Поету
Група «Прозаїки» - напишіть твір – роздум «Чим збагатила нас творчість Лесі Українки»
Група «Пошуковці» - запишіть прислів’я, приказки про слово
Леся Українка – складіть лист сучасній молоді(від імені Лесі Українки)
Сучасна поетеса – складіть власну поезію, присвячену Лесі Українці
Узагальнення та систематизація набутих знань
1.Рефлексія
-   Чи справдилися ваші очікування від уроку?
 -   Чи відчули ви значимість поеми «Давня казка» серед літературної спадщини Лесі Українки?
2. Гра «Мікрофон»
Пані Леся(звертається до учнів та гостей)
-         Чи є у вас улюблені поезії, які дійсно з вами у хвилини радості, смутку, високих поривань?
Учитель
-         Мені приємно, що ви цінуєте слово, поезію, що вам подобаються твори Лесі Українки. Я рада вітати молоді таланти, початкуючих поетів. Перші спроби пера, це як перші кроки дитини, як перше сказане слово, неповторні і хвилюючі. Це значить, що наші душі не зачерствіли, відчувають красу, потяг до прекрасного. Не забувайте, що вам, молодим, належить майбутнє, за яке боровся поет. Можливо, за вами велике прийдешнє, слава і всенародна любов.
-         На цьому наш літературний салон зачиняється. Дякую всім за плідну співпрацю.

Немає коментарів:

Дописати коментар