неділю, 7 грудня 2014 р.

Урок української літератури у 6 класі.Микола Вороний. « Євшан – зілля». Патріотичні почуття й толерантне ставлення до інших народів.


Урок  української літератури у 6 класі


Микола Вороний.
 Розповідь про поета.
«Євшан-зілля»

(робота у групах)


Вчитель Орлянська Олена Анатоліївна




Тема. Микола Вороний. « Євшан – зілля». Патріотичні почуття й толерантне ставлення до інших народів.
Мета: створити умови для ознайомлення учнів із життям і творчістю   
 Миколи Вороного, з історичною основою та змістом поеми  «Євшан – зілля»; сприяти розвитку навичок вдумливого виразного читання ; коментування прочитаного, визначення особливостей  літературного твору; розвивати комунікативні компетенції учнів;впливати на виховання почуттяпатріотизму,національної свідомості.
Тип уроку: засвоєння нових знань; урок-дослідження.
Обладнання: портрет письменника, збірки його творів, ілюстрації до
поеми, карта Євразії, магнітофонний запис пісні «Виростеш ти , сину…» В. Симоненка, записи на дошці, карточки, підручники, пучечок полину.
Теорія літератури: літопис, поема, ліро-епічний твір.
                                                      
                                    Запис на дошці:
                                     «Його джерельна творчість живила українську
                                     поезію на зламі двох епох, не давала їй
                                     обернутися в стояче болото».  
                                                                                                  В.Кузьменко
                                   
                                                    
Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя
Любов до рідної землі – найпотаємніше почуття людини. І ким би вона не була, багачем чи жебраком, ученим чи хліборобом, - і якою б вона не була – дорослою чи малою, рідна домівка кличе до себе, надзвичайною силою притягує, манить спогадами, тривожно сниться довгими зимовими ночами, відгукується в серці маминою піснею, навіює духмяні запахи квітів дитинства – матіоли й чорнобривців.
   Почуття любові до Батьківщини ще більше загострюється, коли знаходишся далеко від неї під час відрядження, подорожі, й переходить у тяжку тугу, коли довгий час доводиться жити на чужині, або стає одвічною ностальгією, коли на Батьківщину вороття нема.
У вас на партах  є зілля. Потріть його  в долонях, відчуйте його дух.

                                Метод «Мікрофон»
-Скажіть, які асоціації виникають у вашій уяві?
-Удома ви прочитали поему М.Вороного «Євшан-зілля». Які почуття викликає вона у вас?  (Діти відповідають).
     -Що для кожної людини є найріднішим?
     -Що в житті будь-яка людина не може вибрати?

1)    Створення асоціативного ряду до слова «Батьківщина».
              Звучить пісня на слова В.Симоненка «Виростеш ти, сину…»
Б  - батьки, будинок…
А  - аромати, асоціації…
Т  -
тепло, турбота, тато…
Ь  -
хата, родина…
К  -
краса, калина…
І   -
пам
ять, природа…
В  -
вірність, вічність…
Щ –
щирість, щастя…
И  -
стежина, любов…
Н  -
надія, ніжність…
А  -
бабуся …

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1)    Робота з підручником.
Читання слів Я. Бабича та О. Довженка ( с. 36 ).
2)    Бесіда.
-         Чи погоджуєтеся з думкою О. Довженка, що людина не має права бути безбатченком?
-         Чим відрізняється поняття «батьківщина» і «Батьківщина»?
-         Як вважаєш, чи обовязково вони збігаються?
-         Яка країна є для тебе Батьківщиною?
-         Чому так важливо для людини памятати свою батьківщину, рідний дім, батьків, куди б тебе не закинула доля?

3)    Слово вчителя.
-         Рідна земля додає великої сили і наснаги людині. Особливо це відчуває той, хто опиняється за її межами. Така людина дуже часто сумує, їй властиве почуття ностальгії.
    Сьогодні ми познайомимося з таким твором, де автор показав, як важливо для людини памятати ту рідну землю, звідки ти вийшов у світ. З автором ви вже знайомі. Памятаєте прекрасний вірш «Сніжинки», автором якого є Микола Вороний. Хто ж ця людина?
   
 ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

І. Виступ учнів- біографів про основні факти з життя М Вороного.

ІІ. Робота в малих групах

1 група.
Опрацюйте текст прологу. Виділіть рядки, де автор висловлює сподівання, що українці зможуть повернутися додому, вивчити мову.
2 група.
Схарактеризуйте почуття хана. Зачитайте ці рядки.
3 група.
Чому ханський син залишився байдужим до пісень?
4 група.
Перечитайте рядки, де зображено бурхливу реакцію молодого половця на пахощі євшан-зілля. Чим це пояснити?
ІІІ. Опрацювання статті ( ст. 36 )
          Бесіда:
-         Чи жив автор весь час в Україні?
-         Чи любив свій народ, тужив за ним?
-         Чи це впливало на його творчість?
-         Які теми могли цікавити М. Вороного найбільше?
                Доповнення вчителя:
          Розповідь про навчання, еміграцію, арешт, тюрми, заслання; про сина Марка, який вирішив допомогти батькові, був арештований, помер у таборі. Подібна доля судилася і М. Вороному. 29 квітня 1938року він був розстріляний.
       Микола Вороний усе життя марив чужими краями, далекими землями, а найбільше – Європою. Але завжди і скрізь думав про рідну Україну.
ІV. Історія створення поеми «Євшан – зілля».
    Слово вчителя.
- Миколу  Вороного вразила легенда Галицько – Волинського літопису, за якою полонений хлопчик забув свій рід, мову, народ, і посланці від батька нічим не змогли оживити його пам’ять, крім пахощів чарівного євшан–зілля, що росте на його батьківщині.
- З якою метою автор використав для епіграфа уривки з тексту літопису?
- Перш, ніж відповісти на запитання, наші «теоретики» пояснять літературні терміни: епіграф і літописи.
(Доповідає група «теоретиків»).
                - Учні розкривають роль епіграфа.
                            Словникова робота.
На дошці записано слова.
·        Євшан-зілля – трава полину.            Пустка – порожнеча.
·        Ясир – полонені.                                Небога – бідолашний.
·        Зацурали – занедбали.                       Твар – обличчя.
·        Хан – половецький князь.                 Шатер – намет.
·        Принада – привабливість.                 Байрак – яр .
·        Судець – співець.                               Блукати манівцями –
·        Сірома – бідолаха.                              ходити без дороги.

2)    Виразне читання поеми « Євшан – зілля» ( вголос ).
3) Колективна робота.
    Учні обмінюються враженнями від прочитаного, зачитують рядки , що запамяталися.
4)Бесіда за прочитаним.
-         Як ви розумієте назву твору?
-         Чи є у творі елементи фантастичного?  Які?
-         У яких рядках звучить головна думка твору?
-         Про що цей твір?
-         Про що розповідається у вступі?
-         Чи відповідає зміст народній легенді?
-         Як хлопчик потрапив до Києва?
-         Чому він почав забувати рідний край?
-         Як жилося хлопцеві у Києві?
-         Як батько вирішив повернути сина?
-         Чому батько обирає саме співця, щоб повернути сина?
-         Чому він повертається додому?
-         Чим є євшан – зілля для хлопця?
-         Чому ця поема актуальна і сьогодні?
5) Проблемне питання. Метод « Мікрофон».
-         Як ви розумієте вислів із твору: « Там, де пустка замість серця, порятунку вже не буде!»?
  ІV. Закріплення й узагальнення матеріалу.
1.        Дослідницько – пошукова робота у творчих групах.
1 група – доводить, що твір – поема.
2 група – характеризує образ юнака – половця.
3 група – виписує художні засоби, визначає їх роль у творі.
4 група – визначає звязок минулих подій із сучасністю.
2.        Робота  в  групах.
-         Що символізує євшан-зілля для кожного з персонажів?
1 група – для хана: любов батька до сина, остання надія, продовження
                                       роду.
2 група – для співця: вірність своїй землі, любов до пісні.
3 група – для сина: воскресіння, ліки, повернення памяті.
4 група – для ліричного героя: заповітна мрія, віра, надія, любов.
             - А чим є євшан-зілля для вас?
Висновок: майбутнє кожної людини визначається її ставленням до минулого. Це й історична пам’ять, і потреба мати рідну землю; вміння цінувати й шанувати людей, і бажання вчитися, працювати, любити. Поверніться в Україну, діти, працюйте, майте почуття національної гідності й гордості, бо ви – українці .

V.Підсумковий  етап

1)    Тест « Незакінчене речення» за схемою.

На уроці я дізнався…, зрозумів …, навчився…

2)    Анкетування.
·        Найцікавішим було…
·        Найважчим для мене було…
·        Мій настрій на уроці був…
·        Хотів би ще більше…
·        Хочу побажати собі…, вчителю…, однокласникам…

3)    Оцінювання результатів роботи учнів.

VI.Домашнє завдання
1)    Відповіді на питання ( с. 41 ).
2)    Вивчити терміни зі словничка.
3)    Творче завдання на вибір.
·        Продовжити поему « Євшан – зілля» про повернення сина додому.
·        Міні-твір « Там, де пустка замість серця, порятунку вже не буде».
·        Діалог в парах « Що таке патріотизм і чи потрібен він у сучасному житті».


Немає коментарів:

Дописати коментар