неділю, 7 грудня 2014 р.

Урок української мови у 8 класі.Неповні речення. Тире в неповних реченнях.

Урок української мови
у 8 класі

Неповні речення.
 Тире в неповних реченнях

(робота у групах)







Вчитель Орлянська Олена Анатоліївна







Мета: поглибити знання учнів про повні й не­повні речення, сформувати вміння й навички виділяти неповні речення з-поміж інших синтаксич­них конструкцій, розвивати вміння користуватися неповними реченнями для побудови текстів різних стилів, типів і жанрів мовлення, удосконалювати на­вички вживання тире в неповних реченнях.
Цілі.
Учні знатимуть:
             відомості про неповні речення;
             правила вживання тире в неповному реченні.
Учні вмітимуть:
             розпізнавати неповні речення, правильно інтонувати їх;
             пояснювати, з якою метою вживаються не­повні речення в діалогах та як частини склад­них речень;
             ставити тире в неповних реченнях, обґрунто­вувати пунктограми;
             використовувати неповні речення у власному мовленні.
Тип уроку: урок формування мовних і мов­леннєвих компетенцій.
Методи, прийоми і форми роботи: усна розповідь, бесіда, робота у групах, у парах, са­мостійна робота, дослідження-моделювання, реда­гування, творче конструювання, "Мікрофон".
І. Мотиваційний етап.
1.     Забезпечення емоційної готовності до уроку. (Обмін побажаннями.)
2.     Актуалізація суб'єктного досвіду й опорних знань.
Бесіда
             Що називається реченням?
             Які речення називаються двоскладними?
             Які речення називаються односкладними?
             Які типи односкладних речень ви знаєте?
             Чим відрізняються односкладні речення від непов­них?
II. Цілевизначення і планування.
1. Повідомлення теми і завдань уроку.
2. Визначення учнями власних цілей і узгоджен­ня їх із загальними.
     3. Узгодження плану роботи. (Учні вносять свої пропозищї, доповнюють актуальними для себе цілями.)
III. Опрацювання навчального матеріалу.
♦ Запишіть. У неповних реченнях укажіть про­пущений член.
В зелене Журавлине летять журавлі, а лебеді - у Ле­бедин. Чим тобі, вітре, за шумнії зливи люди заплатять? Той сміхом щасливим, той піснею в полі. Й цього мені до­сить. В лице - весняний вітер мандрівний. Ось тут зацвіла сон-трава, а там ген - жоржини (П.Мовчан).
Робота у групах. (Учні об'єднуються у групи, дістають завдання на картках.)
1-ша група.
Прочитайте й запишіть діалог. Знайдіть у ньому неповні речення.
Струмочок
Запитав мене синок:
-          Це ж куди біжить струмок?
-          Через поле у ярок.
-          І зупиниться в ярку?
-          Ні, звідтіль - в Десну-ріку.
До Дніпрової води.
Попливе з Дніпром у море,
В море синє неозоре.
В.Гринько
> Поясніть вживання розділових знаків у діало­зі. Запишіть цей уривок, оформлюючи репліки діалогу як пряму і непряму мову, прокоментуйте розділові знаки.
2-га  група.
Запишіть, уставляючи пропущені букви. Під­кресліть граматичні основи речень. Укажіть у не­повних реченнях пропущені члени.
І вже я не ходжу, а тільки літаю, ледве торкаючись лу­гу. Вбігаю в ліс - гриби. У лози - ожина. В оз..рі воду ска­ламучу - риба (О.Довженко). Обабіч дорога стіною сто­ять предковічні дерева, ш..почуть галуз..ям, а над ними - блакитне, як суцвіт..я пролісків, бе..хмарне небо (М.Олійник). В р..боті - вся краса людини, найви..а істи­на жит..я (М.Сингаївський).
3-тя група.
Прочитайте текст. Випишіть неповні речення. Усно переробіть їх на повні.
У передній із дівчат скульптор упізнав Меланію. Так ось яка вона, справжня! Щось майже величне було зараз в її поставі, в погляді, в рухах. Не йшла, а ніби напливала із золотого духмяного моря, гордо випроставшись, легко й ритмічно подзвонюючи в свої золоті литаври. В'ється над дівчатами соняшниковий пилок, осідає на руки, на лиця... Осідає Меланії на бровах, на віях. Стояв весь під владою свого відкриття. Зникло все стороннє. Бачив ли­ше море соняшників, білу косинку та артистичні вигини чудових рук, що, раз у раз здіймаючись, плавно й на­тхненно подзвонювали в свої литаври (За О.Гончарем).
> Які виражальні особливості неповних речень?
♦ Проаналізуйте будову «спадних речень. Поряд із номером складного речення запишіть його цифро­ву модель (1 + 1, 1+2, 2+1, 2+2), де 1 - умовно одно­складне речення, 2 - умовно двоскладне речення.
1. Чернеча гора в Каневі, де поховано Тараса Шевчен­ка, - наша найбільша національна святиня. 2. Небагатьом відомо, що канівської святині могло б і не бути. 3. Вербо­лози ще зелені, і кора їхня не гірчить повітря осіннім віддихом. 4. Щоб не заснути, він почав співати. 5. Йшли далі через ліс, і краса його набувала все нової сили. 6. Да­леко линули слова "Заповіту", і кінця-краю не було цим людським потокам. 7. Жаль розлучатися з прозорим вес­няним лісом, він весело сяяв у лагідному сонячному промінні. 8. Не хотілося спускатися з кручі, праглося вбирати живий мальовничий простір. 9. Ми знаємо: води так багато на нашій планеті. 10. Відберіть у народу мову, і він ніколи більше вже не створить її. 11. У степу не було стежок, і колії доріг вели зі сходу до Придніпров'я.
(Учні обмінюються зошитами, перевіряють пра­вильність викопаного завдання.)
Самостійна робота "Ти - редактор". Зреда­гуйте і запишіть речення, прибравши зайві слова. Розставте розділові знаки. Обґрунтуйте вживання тире.
Пташка красна своїм пір'ям, а людина красна своїми знаннями. Бджола жалить жалом, а людина жалить сло­вом. Повний колос до землі гнеться, а порожній колос до­гори пнеться. Один розум добре, а два розуми краще. Вовка ноги годують, а мисливця ноги рятують.
Дослідження-моделювання. Змоделюйте склад­ні речення, поєднавши їхні частини з правої і лівої колонок. Визначте, які частини складних речень є од­носкладними. Укажіть вид їх.
Городи садили часом і на клечальні свята,
У затінку дрімучого пралісу
Знаходиться зручне ложе,
У часи середньовіччя вважалося,
На сади приходьте дивитися при місяці,
Іноді він бачив усе так виразно,
Оглянься –
…коли він стоїть на небосхилі.
…прожиті твої дні летять слідом за тобою.
…але картоплі в такі роки виростали швидко.
…що в центрі світобудови міститься людина.
…що аж моторошно ставало.
Робота у групах. Прочитайте. Укажіть неповні речення, назвіть пропущені в них члени. Підготуй­те розповідь про неповні речення та вживання гире, користуючись прикладами з поданого тексту.
Звідки ти, юносте?
- А звідки ти, юносте?      Земля моя люба,
- Я звідусіль.                     Де рідний поріг,
- Де дім твій, скажи нам? Де клятва на вірність,
- Де хліб є і сіль.              Де клятву зберіг.
-  А родичі де твої?          - Дороги твої?
- Люди усі.                       - їм немає кінця.
-  Аули, міста твої?           - Далеко ідеш ти?
-    Ті, що в красі.               - Де налають серця.        
………………………………Я юність, я вічна.
-  Планета твоя де?           Земля, небеса -
-  Всі планети, весь світ.   Усе мені рідне.
- Яка з них найліпша?     Я правда іі краса.
- Де друзі й привіт.      
                                                     Р.Гамзатов
Творче конструювання.
За поданими початками побудуйте складні ре­чення так, щоб друга частина була: а) умовно дво­складним реченням; б) умовно односкладним ре­ченням. Виділіть граматичні основи.




 
 

                                            де пахне в ялою травою, квітами.
                  а навколо немає ні душі.
               і сонце світить високо.
1.     Починає дніти ....
2.      Уявляється мені степ ....
3.      Тихо в лісі....

Робота в парах. Дайте відповіді на запитання:
             Чим відрізняються неповні речення від повних?
             Які речення можуть бути неповними?
             Які члени речення можуть бути пропущені в непов­них реченнях?
             Як сприймається зміст неповного речення?
             Назвіть види неповних речень.
                     Де вживаються неповні речення?

IV. Рефлексійно-оцінювальний етап.
"Мікрофон ".
 ІЦо нового ви дізналися про неповні речення?
Які труднощі виникали під час опрацювання теми?
 Що сподобалося на уроці, а що - ні?
Чи досягли ми поставлених цілей?
Яких нових умінь ви набули на уроці?
Оцініть свою роботу.
Домашнє завдання.
Запишіть 5-6 народних висловів, у яких ужи­вається тире на місці пропущеного члена.

Немає коментарів:

Дописати коментар