Урок української мови
у 8 класі
Неповні речення.
Тире в
неповних реченнях
(робота у групах)
Вчитель Орлянська Олена Анатоліївна
Мета: поглибити знання
учнів про повні й неповні речення, сформувати вміння й навички виділяти
неповні речення з-поміж інших синтаксичних конструкцій, розвивати вміння
користуватися неповними реченнями для побудови текстів різних стилів, типів і
жанрів мовлення, удосконалювати навички вживання тире в неповних реченнях.
Цілі.
Учні знатимуть:
•
відомості про
неповні речення;
•
правила вживання
тире в неповному реченні.
Учні вмітимуть:
•
розпізнавати
неповні речення, правильно інтонувати їх;
•
пояснювати, з якою
метою вживаються неповні речення в діалогах та як частини складних речень;
•
ставити тире в
неповних реченнях, обґрунтовувати пунктограми;
•
використовувати
неповні речення у власному мовленні.
Тип уроку:
урок формування мовних і мовленнєвих компетенцій.
Методи, прийоми і форми роботи: усна розповідь, бесіда, робота у групах, у парах, самостійна
робота, дослідження-моделювання, редагування, творче конструювання,
"Мікрофон".
І.
Мотиваційний етап.
1.
Забезпечення
емоційної готовності до уроку. (Обмін
побажаннями.)
2.
Актуалізація
суб'єктного досвіду й опорних знань.
Бесіда
•
Що називається
реченням?
•
Які речення
називаються двоскладними?
•
Які речення
називаються односкладними?
•
Які типи
односкладних речень ви знаєте?
•
Чим відрізняються
односкладні речення від неповних?
II. Цілевизначення і планування.
1. Повідомлення
теми і завдань уроку.
2. Визначення учнями власних цілей і узгодження їх із загальними.
3. Узгодження плану роботи. (Учні вносять свої
пропозищї, доповнюють актуальними для себе цілями.)
III. Опрацювання навчального матеріалу.
♦
Запишіть. У неповних реченнях укажіть пропущений член.
В
зелене Журавлине летять журавлі, а лебеді - у Лебедин. Чим тобі, вітре, за
шумнії зливи люди заплатять? Той сміхом щасливим, той піснею в полі. Й цього
мені досить. В лице - весняний вітер мандрівний. Ось тут зацвіла сон-трава, а
там ген - жоржини (П.Мовчан).
Робота у
групах. (Учні об'єднуються у групи, дістають
завдання на картках.)
1-ша група.
Прочитайте
й запишіть діалог. Знайдіть у ньому неповні речення.
Струмочок
Запитав мене синок:
-
Це ж куди біжить струмок?
-
Через поле у ярок.
-
І зупиниться в
ярку?
-
Ні, звідтіль - в
Десну-ріку.
До Дніпрової води.
Попливе з Дніпром у
море,
В море синє
неозоре.
В.Гринько
>
Поясніть вживання розділових знаків у діалозі. Запишіть цей уривок, оформлюючи
репліки діалогу як пряму і непряму мову, прокоментуйте розділові знаки.
2-га група.
Запишіть,
уставляючи пропущені букви. Підкресліть граматичні основи речень. Укажіть у неповних
реченнях пропущені члени.
І вже я не ходжу, а тільки літаю, ледве торкаючись лугу. Вбігаю в ліс -
гриби. У лози - ожина. В оз..рі воду скаламучу - риба (О.Довженко). Обабіч дорога стіною стоять
предковічні дерева, ш..почуть галуз..ям, а над ними - блакитне, як суцвіт..я
пролісків, бе..хмарне небо (М.Олійник). В р..боті - вся краса людини, найви..а істина жит..я (М.Сингаївський).
3-тя група.
Прочитайте
текст. Випишіть неповні речення. Усно переробіть їх на повні.
У
передній із дівчат скульптор упізнав Меланію. Так ось яка вона, справжня! Щось
майже величне було зараз в її поставі, в погляді, в рухах. Не йшла, а ніби
напливала із золотого духмяного моря, гордо випроставшись, легко й ритмічно
подзвонюючи в свої золоті литаври. В'ється над дівчатами соняшниковий пилок,
осідає на руки, на лиця... Осідає Меланії на бровах, на віях. Стояв весь під владою
свого відкриття. Зникло все стороннє. Бачив лише море соняшників, білу косинку
та артистичні вигини чудових рук, що, раз у раз здіймаючись, плавно й натхненно
подзвонювали в свої литаври (За О.Гончарем).
>
Які виражальні особливості неповних речень?
♦
Проаналізуйте будову «спадних речень. Поряд із номером складного речення
запишіть його цифрову модель (1 + 1, 1+2, 2+1, 2+2), де 1 - умовно односкладне
речення, 2 - умовно двоскладне речення.
1.
Чернеча гора в Каневі, де поховано Тараса Шевченка, - наша найбільша
національна святиня. 2. Небагатьом відомо, що канівської святині могло б і не
бути. 3. Верболози ще зелені, і кора їхня не гірчить повітря осіннім віддихом.
4. Щоб не заснути, він почав співати. 5. Йшли далі через ліс, і краса його
набувала все нової сили. 6. Далеко линули слова "Заповіту", і
кінця-краю не було цим людським потокам. 7. Жаль розлучатися з прозорим весняним
лісом, він весело сяяв у лагідному сонячному промінні. 8. Не хотілося
спускатися з кручі, праглося вбирати живий мальовничий простір. 9. Ми знаємо:
води так багато на нашій планеті. 10. Відберіть у народу мову, і він ніколи
більше вже не створить її. 11. У степу не було стежок, і колії доріг вели зі
сходу до Придніпров'я.
(Учні обмінюються зошитами,
перевіряють правильність викопаного завдання.)
Самостійна робота "Ти - редактор". Зредагуйте і запишіть речення, прибравши зайві слова.
Розставте розділові знаки. Обґрунтуйте вживання тире.
Пташка
красна своїм пір'ям, а людина красна своїми знаннями. Бджола жалить жалом, а людина
жалить словом. Повний колос до землі гнеться, а порожній колос догори
пнеться. Один розум добре, а два розуми краще. Вовка ноги годують, а мисливця
ноги рятують.
Дослідження-моделювання. Змоделюйте складні речення, поєднавши їхні частини з
правої і лівої колонок. Визначте, які частини складних речень є односкладними.
Укажіть вид їх.
Городи садили часом і на клечальні свята,
У затінку дрімучого пралісу
Знаходиться зручне ложе,
У часи середньовіччя вважалося,
На сади приходьте дивитися при місяці,
Іноді він бачив усе так виразно,
Оглянься –
…коли він стоїть на небосхилі.
…прожиті твої дні летять слідом за тобою.
…але картоплі в такі роки виростали швидко.
…що в центрі світобудови міститься людина.
…що аж моторошно ставало.
Робота у групах. Прочитайте. Укажіть неповні речення, назвіть пропущені в
них члени. Підготуйте розповідь про неповні речення та
вживання гире, користуючись прикладами з поданого тексту.
Звідки ти,
юносте?
- А
звідки ти, юносте? Земля моя люба,
- Я
звідусіль. Де рідний поріг,
- Де
дім твій, скажи нам? Де клятва на вірність,
- Де
хліб є і сіль. Де
клятву зберіг.
- А
родичі де твої? -
Дороги твої?
- Люди
усі. -
їм немає кінця.
- Аули,
міста твої? -
Далеко ідеш ти?
- Ті,
що в красі. -
Де налають серця.
………………………………Я
юність, я вічна.
- Планета
твоя де? Земля,
небеса -
- Всі
планети, весь світ. Усе мені рідне.
- Яка
з них найліпша? Я правда іі краса.
-
Де друзі й привіт.
Р.Гамзатов
Творче конструювання.
За
поданими початками побудуйте складні речення так, щоб друга частина була: а)
умовно двоскладним реченням; б) умовно односкладним реченням. Виділіть
граматичні основи.
|
де
пахне в ялою травою, квітами.
а
навколо немає ні душі.
і
сонце світить високо.
1. Починає
дніти ....
2. Уявляється
мені степ ....
3. Тихо
в лісі....
Робота в
парах. Дайте відповіді на запитання:
•
Чим відрізняються
неповні речення від повних?
•
Які речення можуть бути
неповними?
•
Які члени речення
можуть бути пропущені в неповних реченнях?
•
Як сприймається зміст
неповного речення?
•
Назвіть види неповних
речень.
•
Де вживаються неповні
речення?
IV.
Рефлексійно-оцінювальний етап.
"Мікрофон ".
ІЦо нового ви
дізналися про неповні речення?
Які труднощі виникали під час
опрацювання теми?
Що сподобалося на уроці, а що - ні?
Чи досягли ми поставлених цілей?
Яких нових умінь ви набули на уроці?
Оцініть свою роботу.
Домашнє завдання.
Запишіть 5-6 народних висловів, у яких
уживається тире на місці пропущеного члена.
Немає коментарів:
Дописати коментар