неділю, 7 грудня 2014 р.

Урок української літератури у 6 класі.В.Винниченко. «Федько-халамидник". Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість.

Урок української літератури у 6 класі


Володимир Винниченко
«Федько-халамидник»

(груповий метод)



Вчитель Орлянська Олена Анатоліївна








Тема урокуВ.Винниченко.  «Федько-халамидник". Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість.
Мета уроку: допомогти учням розібратися в складнощах характерів та вчинків героїв оповідання; розвивати навички виразного читання, переказу, виділення головних деталей, висловлення власного ставлення до прочитаного, обґрунтування своєї думки; Сприяти усвідомленню найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань з інтерактивними методами.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до оповідання, картки.
Хід уроку
Добрий чоловік – надійніший кам’яного мосту.
Народна мудрість
І. Мотивація навчальної діяльності
                   Слово вчителя
- Рада бачити вас. На сьогоднішньому уроці ми будемо говорити про добро і зло. А чи замислювались ви над тим, які люди вас оточують? Чи у вашому характері присутні такі риси як порядність, чесність, справедливість, людяність? Сьогодні на уроці ми намагатимемось усвідомити найважливіші цінності моралі та етики, що роблять людину душевно багатою, щедрою та доброю.
Працювати ми будемо в групах. Перед вами – правила роботи в групах. Ще раз уважно прочитайте їх, дотримуйтесь вимог, яких вимагають правила.

Пам’ятка
1.     Чітко визначати функції кожного і розподіляти обов’язки.
2.     Працювати разом для досягнення спільної мети.
3.     Учитися слухати одне одного, враховувати різноманітні думки і пропозиції членів групи.
4.     Навчаючи інших, учитися самому.
5.     Виробляти вміння обстоювати власну позицію.
6.     Учитися робити правильний вибір і брати відповідальність за нього.
7.     Завжди пам’ятати: загальний успіх залежить од внеску кожного.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
1.     Тема та епіграф до уроку записані на дошці (записати у зошити).
2.     Слово вчителя
-                    На уроці ми заглибимося в українське містечко кінця 19 ст., познайомимося з життям і захопленнями ваших однолітків, висловимо своє ставлення до них.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.     Слово вчителя
- На минулому уроці ми познайомилися з оповіданням В. Винниченка «Федько-халамидник» . Дайте, будь ласка, відповідь, що таке оповідання. (Оповідання – невеликий прозовий твір, сюжет якого заснований на одному або кількох епізодах з життя якогось персонажа або кількох людей)
- Як називаються люди, зображені в художніх творах? (Це дійові особи)
- Хто є головними особами в оповіданні «Федько-халамидник»? (Федько і Толя, бо вони беруть у подіях більшу участь. Інші виступають лише в епізодах – другорядні дійові особи)
2.  Огляд ілюстрацій



ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
         1. Робота зі схемою.
Завдання: заповнити схему «Головні та другорядні герої оповідання «Федько-халамидник»
Батько Федька                                Толя                             Пан, батько Толі

Мати Федька                                   ФЕДЬКО                             Мати Толі

Стьопа                          Спірка                          Васька                 Грицик

-         Як ви  думаєте, чому Федько знаходиться у центрі схеми?
-         Кого ви розташували кругом схеми? Чому?
Слово вчителя
         - Головний герой знаходиться у центрі розповіді, його характер розкривається у стосунках із іншими людьми.
         Отже, головною дійовою особою є Федько. Сьогодні на уроці ми спробуємо проаналізувати риси характеру, поведінку цього хлопчика.

         2. Робота з текстом оповідання
         - Згадаймо, як поводиться хлопчик під час гри в піску? (Грається з усіма дітьми, потім повалить усе – і своє, й чуже; хто розсердиться чи заплаче, поб’є)
         - А як він веде себе під час запуску змія? (Федько кричить – попереджає про напад – і йде віднімати іграшку; поборе всіх, хто захищається; потім може повернути змія, ще й своїх ниток віддати)
         - Як поводить себе Федько, коли батько карає його? (Ставиться з розумінням, терпляче зносить побиття, не плаче й не просить, товаришів не видає)
         - А як ставляться до головного героя батько, мати, товариші, сам автор? (Діти відповідають, зачитують відповідні уривки з тексту)
         - За допомогою яких художніх засобів замальовується Федько в оповіданні?
         - Якими ви побачили Федька на річці, коли він рятував Толю?
         - У чому незвичність поведінки хлопчика?
         - З ким порівнюється Федько, коли він переходить річку по крижинах?
         - Чи доводилось вам бачити льодохід?
         - Чи спроможна людина перемогти   страшну стихію?
         - Чому Федько пішов на крижину? (Через суперечку з Толею)
         - Яким чином Федько вийшов переможцем у зіткненні з льодоходом?
         - Як трапилося, що Толя теж опинився на крижинах?
         - Опишіть стан хлопчика посеред льодоходу.
         - Хто врятував Толю?
         - Як віддячив Толя Федькові?
         - Як ставиться батько Федька до своєї дитини? (Поважає свого чесного, принципового сина)
         - Що ми можемо сказати про Толю?
         Слово вчителя
         - Автор зображує два протилежних характери: з одного боку, син робітника, сміливий і справедливий хлопчик Федько, а з іншого – ніжна, делікатна дитина Толя.
         - А які епізоди найповніше розкривають протилежність характерів хлопчиків? (Читання і коментування уривків на льоду)

V. Закріплення знань, умінь та навичок
         1. Асоціативний диктант
         Завдання: записати у першу колонку слова, що асоціюються із Федьком, у другу – із Толею:
Федько
Толя



         Покірний, спритний, чесний, черствий, безсердечний, бешкетливий, ласкавий, ніжний, делікатний, підлий, правдивий, справедливий, пихатий, вірний у дружбі, зарозумілий, боягузливий, мужній, сміливий, відчайдушний, добрий, милосердний, непередбачуваний, дволикий, ввічливий, лицемірний, необережний, плаксивий, жалісливий, гордий, любить славу, неслухняний, прагне до лідерства, веселий, тактовний.
2.     Бесіда з учнями
- Які риси характеру проявляє Федько? (Відвагу, сміливість, завзяття, вправність, відчайдушність у нерівній боротьбі зі стихією)
-         А які риси проявляє Толя ? (Заздрість, пихатість, самовпевненість)
-         Чому Федько поліз на кригу, добре знаючи, як це небезпечно?
-         Навіщо Федько взяв провину Толі на себе?
3.     Підсумкове слово вчителя
- Егоїзм, жалюгідність Толі, який тремтить за своє життя, він скидає провину на товариша. Мужність, сила волі, чесність, порядність, здатність на самопожертву – це другий світ. Вчинок Федька благородний, жоден дорослий не наважився на це. Єдиний раз Федько сказав неправду, врятувавши боягуза Толю і цим поплатився за своє життя.
- Чому вчить нас це оповідання?
- Який висновок ми можемо зробити?

VІ. Домашнє завдання Підготувати усну розповідь «Моє ставлення до Федька і Толі».

Немає коментарів:

Дописати коментар